< blog

In beeld: de Growth Marketeer

8 min leestijd

In beeld: de Growth Marketeer

Een job met toekomst.

We zullen niet de eersten zijn die het zeggen, maar traditionele marketing is dood. Gedaan met waanzinnige budgetten en onmeetbare resultaten. Growth marketing is toekomst. Het is de kunst om je bedrijf te laten groeien met weinig tot geen marketingbudget en dat alles gebaseerd op pure cijfers.

Wat doet een growth marketeer?

Een growth marketeer (of growth hacker) heeft de ‘growth hacking mindset’. Waar een ‘klassieke’ marketeer met een marketingbudget van een miljoen euro zoveel mogelijk klanten zal kopen, probeert de growth hacker een miljoen klanten te converteren met zo weinig mogelijk budget. Het is misschien kort door de bocht uitgelegd, maar het toont aan waar het verschil in mindset zit.

De term ‘growth hacking’ is bedacht door Sean Ellis, een bekende investeerder en ondernemer uit Silicon Valley. Onder zijn leiding als marketeer liet hij telkens verschillende start-ups razendsnel groeien. Dit door de platgetreden marketingpaden te verlaten en zelf naar experimentele ‘hacks’ te zoeken.

Een growth hacker’s beste vriend is de ROI: Return On Investment. Hij berekent dus of het beschikbare budget wel zo efficiënt mogelijk besteed wordt. Zo zal een growth hacker geen reclamespot voorstellen dat in primetime op tv wordt getoond. Primetime is dan wel het duurste reclameblok vanwege de hoge kijkcijfers, het is niet het meest efficiëntste manier om je doelgroep te bereiken. De spot wordt namelijk getoond aan duizenden of miljoenen tv-kijkers, maar de helft daarvan is waarschijnlijk niet je doelgroep. En voor die eyeballs heb je dan wel betaald.

Geen beroep, maar een mindset.

In plaats daarvan doet de growth hacker zijn research: waar zit mijn doelgroep? Wat zijn de interesses van mijn doelgroep? Waar kan ik ze bereiken? Adverteren voor de nieuwste ontharingsstrips gebeurt dus niet op een algemene nieuwssite, maar op beautyblogs of sites van vrouwenbladen. Het gaat ‘m dus meer om wie je bereikt dan om hoeveel personen je bereikt, om zo een maximale conversie te kunnen bereiken met zo’n efficiënt mogelijk besteed budget.

Een growth marketeer is ook echt gek op cijfers, want: meten is weten. Offline marketing wordt dan bijna meteen uitgesloten (of toch bijna: check deze geniale ‘offline’ growth hacking case.). Een billboard op Times Square kan effectief zijn en extra klanten opleveren, maar je hebt geen idee van wie het billboard gezien heeft, hoe lang er gekeken werd en of er iets mee werd gedaan. Met internettoepassingen zijn mogelijkheden dan weer wél legio. Via tools zoals Google Analytics en Hotjar kan de marketeer precies zien welk gedrag de bezoeker op de website vertoonde. En via Facebook Pixel achterhalen ze jouw Facebook-profiel om je nadien ook daar terug te kunnen targetten.

De natte droom van de growth marketeer is viraal gaan.

De growth marketeer vertrekt vaak vanuit een MVP: Minimum Viable Product. Bijvoorbeeld: een bedrijfswebsite of webshop. Daarmee gaan ze aan de slag: door verschillende tests en experimenten hacken ze hun weg doorheen processen. Ze interpreteren gebruikersdata en resultaten en sturen bij (een proces dat ook wel ‘pivoteren’ wordt genoemd). Het doel: door middel van continue experimentering met een combinatie van tools, slimme technologie en creativiteit de onderneming zo sterk en vlug mogelijk te doen groeien. En dat met een zo klein mogelijk budget.

Plaats binnen een organisatie

In theorie zou elk bedrijf growth marketeers moeten aanwerven, maar in praktijk kom je dit soort profiel vooral tegen in kleine, groeiende bedrijven en startups. Bedrijven zoals AirBnB, Facebook en Twitter zijn door growth hacking groot geworden.

Niet de juiste skills in huis? Wij vinden het talent dat bij jouw onderneming past!

Skills

Het marketing-manusje-van-alles moet van alle markten thuis zijn om een goede, efficiënte growth-hacking-strategie te kunnen opstarten: marketing, (UX en UI) design, development, content... De belichaming van het ‘T-shaped profile’: een brede kennis met een aantal diepe specialisaties.

Hij is vooral gespecialiseerd in een groot aantal online disciplines en moet aan de hand van zijn marketing en IT-kennis kunnen inschatten of een idee wel haalbaar is en de juiste mogelijkheden biedt.

Verder is een growth marketeer:

  • Analytisch ingesteld, om alle resultaten te interpreteren en op basis daarvan processen aan te passen
  • Resultaatgericht: de marketeer houdt rekening met de belangrijkste KPI’s (Kritieke Prestatie Indicatoren, of simpelweg: de koers van de onderneming) om prioriteiten te stellen en verdere acties te bepalen
  • Ondernemend, door trial and error bepaalt de marketeer zijn strategie
  • Creatief, growth hacking is voor een groot deel ook creatieve (design)oplossingen zoeken en maken
  • Internet-savvy, maakt optimaal gebruik van ‘het internet’ en alle online toepassingen. SEO en SEA zijn voor hem geen vreemde beesten.
  • Een go-getter: there’s always a way!

Leesvoer voor de growth marketeer



Challenges

De grootste challenge van de growth marketeer ligt in het begrip van bedrijfsleider. Hij moet de ruimte en vrijheid krijgen om te testen en experimenteren, dus ook de vrijheid hebben om te mogen falen. Een growth hacking-strategie heeft ook niet meteen effect: het duurt even voordat en website organisch bereik krijgt en de daarbij horende conversieratio omhoog schiet.

Ben jij zo'n T-Shaped profile? Zin in een job met toekomst? Get in touch!

Meer weten over growth marketing en growth hacking? Neem dan eens een kijkje op de sites van Sprout, Growth Hackers en Growth Tribe.